Αποτυχημένη ήταν η πρώτη προσπάθεια προσελήνωσης ενός σκάφους εξ’ ολοκλήρου κατασκευασμένου από ιδιωτικές εταιρείες και υπό την αιγίδα και εποπτεία του κράτους του Ισραήλ. Η χώρα της Ανατολικής Μεσογείου φιλοδοξούσε να γίνει η 4η που θα κατόρθωνε μια επιτυχή προσελήνωση, όμως, αντ’αυτού, το όχημα Beresheet (Γένεσις) έγινε συντρίμια πάνω στο σεληνιακό ρηγόλιθο.

Λόγω του χαμηλού κόστους κατασκευής (περίπου $100 εκατομμύρια), πολύ χαμηλότερου από κάθε άλλης αποστολής στη Σελήνη, το Beresheet δεν είχε πολλές επιλογές για διορθώσεις, με αποτέλεσμα το ρίσκο της αποστολής να είναι τεράστιο.

Διαχειριζόμενο από την ισραηλινή μη κερδοσκοπική υπηρεσία SpaceIL, η αποστολή χρηματοδοτήθηκε κυρίως από ιδιωτικές επενδύσεις. Η X Prize Foundation, του ελληνικής καταγωγής Αμερικανού Peter Diamandis ήταν αυτή που ανέλαβε το μεγάλο κομμάτι της κατασκευής του σκάφους και ανακοίνωσε εντός του Μαρτίου ότι θα διέθετε ακόμα $1 εκατομμύριο αν το Beresheet προσεδαφιζόταν επιτυχώς. Ύστερα από την αποτυχία της προσεδάφισης ο Diamandis δήλωσε ότι θα διαθέσει αυτό το ποσό για τη συνέχεια των προσπαθειών.

Το σκάφος αντιμετώπισε κάποια προβλήματα μέσα στο Φλεβάρη, κατά τη διάρκεια δοκιμών, στα συστήματα επικοινωνίας και πλοήγησης. Ωστόσο, αργότερα, αυτά τα προβλήματα φάνηκε να έχουν λυθεί, με αποτέλεσμα να παρθεί η απόφαση για εκτέλεση της αποστολής του. Αυτά τα προβλήματα επικοινωνίας κόστισαν και στις 11 του Απρίλη, καθώς η απώλειά της κατά ένα μικρό χρονικό διάστημα οδήγησε στο να προσκρούσει με πολύ μεγάλη ταχύτητα στο φυσικό δορυφόρο της Γης.

Το Ισραήλ, βεβαίως, πανηγυρίζει, καθώς, έστω και με αυτό τον τρόπο, κατάφερε να γίνει η 7η χώρα που θέτει σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη ένα διαστημικό σκάφος. Παρ’ όλα αυτά, η αλήθεια είναι ότι μια τόσο μεγάλου ρίσκου αποστολή δεν είναι ικανή να προσφέρει τα απαραίτητα επιστημονικά δεδομένα, παρά μόνο πρεστίζ, είτε λόγω της προσπάθειας, είτε λόγω της πιθανής, έστω και με πολύ μικρές πιθανότητες, επιτυχίας. Πολύ χαρακτηριστικό το σύνθημα που ήταν γραμμένο κάτω από την ισραηλινή σημαία “Small Country, Big Dreams” (Μικρή Χώρα, Μεγάλα Όνειρα), που καταδείχνει τη μεγαλομανία και την καθ’όλα μη επιστημονική στόχευση τέτοιων αποστολών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η αποστολή, που είχε σύνθημα #IsraelToTheMoon, μοιάζει πάρα πολύ με τα όσα ανακοινώθηκαν πριν λίγες ημέρες από τον Ελληνικό Διαστημικό Οργανισμό και τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής, για ένα σχέδιο προσελήνωσης ελληνικού οχήματος. Το αντίστοιχο σλόγκαν #HellasToTheMoon και η ανακοίνωση για την αναζήτηση ενδιαφέροντος μέσω ιδιωτικών επενδύσεων δείχνουν ότι μια νέα εποχή ξεκινάει στην κυκλοφορία του χρήματος, μέσα από τη σύμπραξη κρατικών οργανισμών και ιδιωτικών εταιρειών που στοχεύουν στο να γίνουν μεγάλοι παίχτες στην εξερεύνηση του διαστήματος, ξεκινώντας από πολύ χαμηλά οικονομικά δεδομένα για τις ανάγκες τέτοιων εγχειρημάτων.

Οι επιστήμονες σε όλο τον κόσμο μπορούν προς το παρόν να βασίζονται στις αποστολές των μεγάλων κρατικών Διαστημικών Υπηρεσιών, που με τους απαραίτητους προϋπολογισμούς μπορούν να εξασφαλίσουν την εξαγωγή πολύτιμων επιστημονικών δεδομένων.