- - - Χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά - - -

Με το σημερινό άρθρο θα ήθελα να σας καλωσορίσω στην καινούρια κατηγορία του Publica, με τίτλο Motorsports. Και πόσο καλύτερη εισαγωγή από το να ξεκινήσουμε με το φύλο που παραδοσιακά υποεκπροσωπείται στο χώρο, να συζητήσουμε για τις οδηγούς που πέρασαν, εκείνες που έρχονται τώρα στο προσκήνιο, την παρακαταθήκη που αφήνουν και τι μέλλει γενέσθαι για τη γυναικεία παρουσία στην ευρωπαϊκή και διεθνή αγωνιστική οδήγηση!

Η αγωνιστική οδήγηση στο μυαλό των περισσότερων έχει ένα απαρέγκλιτα αρσενικό πρόσημο, μιας και παραδοσιακά, η συντριπτική πλειοψηφία των αθλητών της F1, F2, F3 και των αγώνων καρτ αποτελείται από άνδρες. Η βαθιά ανδροκρατούμενη φύση του σπορ, ενώ οφείλεται και σε κοινωνικούς παράγοντες που δυσχεραίνουν τη συμμετοχή των γυναικών, στηρίζεται κατά βάση σε θέματα σωματοδομής που καθιστούν έναν άντρα πιο ανθεκτικό στις φορτίσεις που αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια ενός αγώνα. Τα αγωνιστικά οχήματα αναπτύσσουν ταχύτητες έως και πάνω από 300 χμ/ώρα, ενώ οι επιταχύνσεις που έχουν καταγραφεί έχουν φτάσει έως και τα 6g, ιδιαίτερα επάνω σε στροφές και για αρκετά δευτερόλεπτα. Σε συνδυασμό με τις τάσεις που συγκεντρώνονται λόγω αδράνειας, οι υψηλές θερμοκρασίες και η έκρηξη αδρεναλίνης εκθέτει τους οδηγούς σε τεράστια σωματική μηχανική και εσωτερική καταπόνηση που επηρεάζει τη θερμοκρασία του σώματος, τους παλμούς της καρδιάς, τη σταθερότητά τους, τα οστά του αυχένα και της πλάτης, την αναπνοή, καθώς επίσης και τον εγκέφαλο. Όλοι αυτοί οι παράγοντες λειτουργούν αποτρεπτικά για τη συμμετοχή των γυναικών στην αγωνιστική οδήγηση. Παρόλα αυτά, υπήρξαν και υπάρχουν γυναίκες που αψηφούν τους νόμους της φυσικής και τους περιορισμούς της φυσιολογίας τους και αφήνουν το στίγμα τους σε ένα άθλημα που παραδοσιακά θεωρείται “ανδρική υπόθεση”.

Susie Wolff

Η 38χρονη Αγγλίδα αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα γυναίκας που κατάφερε να ανελιχθεί στην αγωνιστική οδήγηση. Με οικογενειακή παράδοση στις μηχανές και την ποδηλασία, ξεκίνησε από αγώνες καρτ και έφτασε να αγωνίζεται στη F3. Αργότερα, εργάστηκε ως test driver στη F1 και συγκεκριμένα, στο αγγλικό και γερμανικό Grand Prix. Το 2016, ξεκίνησε τη δική της πρωτοβουλία με το όνομα “Dare to be different” (“Τόλμησε να είσαι διαφορετικός”), μέσω της οποίας προσπαθεί να συνδέσει τις γυναίκες που ενδιαφέρονται να ξεκινήσουν τα μότορσπορ με μία ανδροκρατούμενη βιομηχανία. Έχει βραβευθεί από το Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου και τη Βασίλισσα Ελισάβετ για τις υπηρεσίες της στις γυναίκες στον αθλητισμό. Το 2018 έγινε διευθύντρια και μέτοχος στην ομάδα της VENTURI Formula E.

Μέσα στις αθλητικές διακρίσεις της συγκαταλέγονται αυτές στο αγγλικό πρωτάθλημα της Renault και οι δύο υποψηφιότητές της για το βραβείο του Νεαρού Οδηγού της Χρονιάς στο Ηνωμένο Βασίλειο (British Young Driver of the Year Award). Οι ομάδες με τις οποίες έχει συνεργαστεί κατά τη διάρκεια της καριέρας της είναι η Renault, η Mercedes AMG Petronas, η Mücke Motorsport και η Persson Motorsport.

Danica Patrick

H 38χρονη Αμερικανή ξεκίνησε την πορεία της στα μότορσπορ σε ηλικία 10 ετών, όταν οι γονείς της της έκαναν δώρο ένα go-kart. Σε 6 χρόνια και μετά από πολλές τοπικές και εθνικές διακρίσεις, η Patrick εγκαταλείπει την Αμερική για να κυνηγήσει το ευρωπαϊκό όνειρο στα μότορσπορ. Αφού κατακτήσει την 19η θέση στο Βρετανικό Πρωτάθλημα της Ford, επιστρέφει στην Αμερική, κατακτά την 3η θέση στο πρωτάθλημα της Toyota Atlantic και φτάνει πολλές φορές στη δεκάδα σε πρωταθλήματα της NASCAR και της IndyCar. Το 2018, μετά από τη διπλή συμμετοχή της στο Daytona 500 και Indianapolis 500, γνωστή και ως “Danica Double”, αποφασίζει να αποσυρθεί. Την ίδια χρονιά, με ισχυρό φαν κλαμπ, κινείται επιχειρηματικά και να λανσάρει τη δική της σειρά ρούχων με τον τίτλο “Warrior by Danica Patrick”, γίνεται συγγραφέας του βιβλίου γυμναστικής “Pretty Intense” και αναμιγνύεται σε πρωτοβουλίες με σκοπό να ενθαρρύνει και να κινητροδοτήσει τη συμμετοχή άλλων γυναικών στα μότορσπορ. Μέσα στα επόμενα χρόνια σκοπεύει να επεκτείνει περαιτέρω τις δραστηριότητές της.

Maria de Villota

H de Villota ξεκινάει τη συμμετοχή της σε διεθνώς γνωστά πρωταθλήματα το 2001, όποτε και λαμβάνει την 20η θέση στη F3 της Ισπανίας. Τα επόμενα χρόνια ανελίσσεται έως και τη 10η θέση και το 2007 ανεβαίνει στο τρίτο σκαλί του βάθρου στην πρώτη κατηγορία του ADAC Procar, αφήνοντας πίσω της 14 άνδρες αθλητές. Συνεχίζει τις συμμετοχές της στο ισπανικό GT και διάφορες ιταλικές διοργανώσεις και κλείνει την αθλητική της καριέρα το 2011, κατακτώντας την 15η θέση στη Superleague Formula με την ομάδα της Atlético de Madrid. H de Villota έως το 2012 θα απασχοληθεί ως test driver στη βρετανική-ρωσική Marussia Racing, όπου θα έχει την ατυχία να τραυματιστεί σοβαρά σε μία από τις δοκιμές και να χάσει το δεξί μάτι της. Πεθαίνει το 2013.

Tatiana Calderon Noguera

Η 27χρονη Κολομβιανή ξεκίνησε την πορεία της στο χώρο σε ηλικία 9 ετών, οδηγώντας go-karts. Σε ηλικία 12 χρονών κερδίζει το κολομβιανό EasyKart (EasyKart National Championship), ενώ οδηγεί το πρώτο της αγωνιστικό Kia Picato δύο χρόνια αργότερα. Το 2008 κερδίζει το Karting Divisional Championship και τη διεθνή σειρά IAME International Challenge. Γίνεται η πρώτη γυναίκα που κερδίζει αμερικανικούς αγώνες καρτ. Το 2019 γίνεται η πρώτη γυναίκα με προβάδισμα σε γύρο στη F2 στο Αζερμπαιτζάν, ενώ εγκαταλείπει σύντομα τη F2 μετά από αυτήν τη διοργάνωση, λόγω προστριβών με τους μηχανικούς επάνω σε θέματα ανεπαρκούς προετοιμασίας των ελαστικών. Στις αρχές του 2020 επέλεξε να συμμετάσχει στο Super Formula Championship, ενώ ταυτόχρονα συνεχίζει να εργάζεται ως test driver στην Alfa Romeo.

Jamie Chadwick

Η 22χρονη Βρετανή ξεκινάει με καρτ στην ηλικία των 11 ετών. Τέσσερα χρόνια αργότερα λαμβάνει τη 10η θέση στο πρωτάθλημα Ginetta Junior, ενώ το το 2015, μαζί με το συνοδηγό της Ross Gunn, κερδίζουν δύο νίκες στο βρετανικό GT με την Aston Martin V8. Η Chadwick γίνεται η πρώτη γυναίκα πρωταθλήτρια και η νεότερη όλων. Το 2016 τερματίζει 15η και ξεκινά την καριέρα της στα μονοθέσια. Το 2017 κατακτά την 3η θέση στη βρετανική F3, ενώ το 2018 γίνεται η πρώτη γυναίκα που κερδίζει το MRF Challenge. Μέσα στο 2019, τερματίζει 1η στη W Series, γυναικείο πρωτάθλημα επιπέδου F3, ενώ το 2020 θα τη βρει στην 4η θέση της ασιατικής F3. H Chadwick έχει λάβει επίσης υψηλές διακρίσεις στο χόκεϊ, ενώ ασχολείται επίσης με το σκι και την ιππασία.

Sophia Flörsch

H νεότερη της λίστας μας, η 20χρονη Γερμανίδα ξεκίνησε να οδηγά καρτ σε ηλικία 5 χρονών. Έγινε η πρώτη γυναίκα και νεότερη οδηγός στα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα καρτ ADAC, SAKC και EasyKart. Σε ηλικία 15 ετών κατέκτησε δύο φορές την πρώτη θέση στο Ginetta Junior. Η πορεία της ανακόπηκε απότομα λόγω χρηματοδότησης και το 2016 συνέχισε στη F4, όπου γίνεται η πρώτη γυναίκα που σκοράρει πόντους στο πρωτάθλημα ADAC. Το 2018 κάνει τα πρώτα της δειλά βήματα στη F3, όπου τερματίζει 22η. Το 2019 θα επιχειρήσει να αγωνιστεί με τους αντικαταστάτες της Ευρωπαϊκής F3, αλλά δε θα καταφέρει να τερματίσει λόγω μηχανικής βλάβης. Η φετινή χρονιά τη βρίσκει με ένα συμβόλαιο με την Campos Racing, αγωνιζόμενη στη F3, όπου μέχρι στιγμής στο ομαδικό έχει συγκεντρώσει 58 πόντους με τους Alex Peroni και Alessio Deledda.

Η γυναικεία συμμετοχή στα μότορσπορ δεν είναι απλή υπόθεση. Δεν αρκεί η κοπιώδης εξάσκηση των φυσικών αντοχών και η συνεχής προετοιμασία. Η αγωνιστική οδήγηση είναι αναμφισβήτητα και ένα ταξικό σπορ: η ανέλιξη συνήθως ξεκινάει από πολύ μικρή ηλικία και αποτελεί μία ιδιαίτερα κοστοβόρα διαδικασία, ανεξάρτητα από το ατομικό ταλέντο ή τις διαθέσιμες χορηγίες. Σε συνδυασμό με τις κυρίαρχες αντιλήψεις περί του έμφυλου ζητήματος στη βιομηχανία των motorsports, η δεξαμενή των υποψήφιων γυναικών οδηγών μικραίνει ακόμη περισσότερο. Προσωπικά, βρήκα έμπνευση στις γυναίκες αυτές που έσπασαν τους παραδοσιακούς ρόλους και ετοιμάζουν το έδαφος ώστε οι γενιές των κοριτσιών που θα ακολουθήσουν να πατήσουν σε πιο γερά – αθλητικά, αγωνιστικά και ψυχολογικά – θεμέλια. Ο δρόμος για ίση εκπροσώπηση των φύλων στην αγωνιστική οδήγηση μοιάζει ακόμη μακρύς, ίσως ακόμη και βιολογικά δύσκολος. Κάπως έτσι όμως, ίσως να γενιέται η σκέψη για ένα γυναικείο πρωτάθλημα.